Lehet itt válság vagy Európa-csúcsrekorder infláció, a sörivásban nem ismerünk tréfát. Tavaly nőtt a magyarországi söripari cégek értékesítése az előző évhez képest: 2022-ben összesen majd hat és fél millió hektolitert fogyasztottunk a folyékony kenyérből. Ez 1,3 százalékkal több a 2021. évinél, de 3,4 százalékkal alacsonyabb a 2019. évi 6,682 millió hektoliternél – írta az Index.
A termékek között – az előző évek tendenciáját folytatva – viszont tovább emelkedett a prémium– és szuperprémium kategóriájú, illetve az alkoholmentes sörök aránya, 2022-ben kis híján elérte a teljes értékesítés 30 százalékát. A hazai termelés tavaly 5,567 millió hektoliter volt, gyakorlatilag megegyezett a 2021. évivel, de 5,9 százalékkal elmaradt a 2019. évi 5,915 millió hektoliteres termeléstől.
„A sörgyártók tavaly keményen küzdöttek az elszálló energia- és alapanyagárakkal, az ebből eredő termelési nehézségekkel, de visszatekintve elmondható: ha nehezen is, de nagyobb visszaesés nélkül zárták az évet”– fogalmazott Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója.
A teljes forgalom 56 százalékát adó középkategória eladása 2022-ben stagnált, 3,34 millió hektoliter volt, 8 százalékkal maradt el a 2019. évi 3,637 millió hektolitertől. A gazdaságos termékek forgalma tovább esett, immár csak 8,4 százalékot tett ki, alig haladta meg a félmillió hektolitert.
Folytatódott az ízesített és ízesítetlen alkoholmentes sörök forgalmának növekedése is, aminek eredményeként arányuk a teljes értékesítésen belül tavaly már meghaladta a 6 százalékot, míg a csökkentett alkoholtartalmú (2 százalék körüli) ízesített sörtermékek iránti kereslet marginalizálódott, 0,5 százalék alá csökkent.
A hordós sör tavalyi 424 ezer hektoliteres értékesítése ugyan egyharmaddal magasabb az előző évinél, de még mindig egynegyedével marad el a 2019. évi forgalomtól. A vendéglátásra jellemző újratölthető üveges sör 2022–ben eladott 920 ezer hektoliteres mennyisége csupán a pandémia előtti év 70 százalékát tette ki.