414.39 Ft

394.96 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Belföld

Romlik az óvodások nyelvi képessége

10perc.hu
2024. 12. 04.
Romlik az óvodások nyelvi képessége

Drasztikus romlás az óvodások nyelvi képességeiben: kutatók szerint az okoseszközök túlzott használata állhat a háttérben.

Hirdetés

Az elmúlt években jelentős visszaesés tapasztalható az óvodáskorú gyermekek nyelvi teljesítményében Magyarországon – derült ki a Magyar Tudományos Akadémia által támogatott poszt-covid kutatások eredményeiből. A szakértők szerint a drasztikus romlás fő oka az okoseszközök túlzott használata, ami már egészen korai életkorban, akár bölcsődés korban elkezdődik - tette közzé a HVG.

Nyelvi képességek csökkenése: riasztó trend

Pogány Ákos, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Etológia Tanszékének adjunktusa szerint a logopédiai szűrések azt mutatják, hogy „az elmúlt 2-3 évben drasztikusan elkezdett romlani a gyerekek nyelvi teljesítménye. A mai óvodáskorúak nem tudnak olyan nyelvi szinten teljesíteni, mint az 5 évvel ezelőtti óvodások vagy akár a 3 évvel ezelőtti óvodások.”

A nyelv elsajátításában kulcsszerepet játszó passzív akusztikus tanulás az okoseszközök által kínált erős vizuális ingerek miatt háttérbe szorul. Ez a jelenség különösen problémás, mert a nyelvi képességek alapjaiban határozzák meg a gyerekek további fejlődését.

„Virtuális autizmus” és a kommunikáció hiánya

Pogány Ákos szerint a túl korai vagy túlzott kütyühasználat következményei sok esetben az autizmus tüneteihez hasonló viselkedésformákban jelentkeznek, amit a szakemberek virtuális autizmusnak” neveznek. „Ha nincs nyelv, nincs kommunikáció. Nem tudunk olyan területet mondani a gyerekek fejlődésében, amihez ne lenne szükség arra, hogy kommunikáljon, hogy értse a nyelvet.”

A szülők felelőssége

A kutatók szerint a probléma egyik forrása, hogy a szülők gyakran nem értik, milyen káros hatásokkal járhat az okoseszközök korai használata. „Egy hatalmas kísérlet zajlik, aminek az eredményét majd akkor fogjuk látni, amikor ezek a gyerekek felnőnek, és megpróbálnak majd normális kapcsolatokat kialakítani, családot alapítani vagy csak egyáltalán érvényesülni az életben.”

A kutatások jelentősége

A Magyar Tudományos Akadémia poszt-covid jelenségek kutatására irányuló programja 2021-ben indult. Ennek keretében vizsgálják a járvány egészségügyi és társadalmi hatásait, amelyek közé a gyermekek nyelvi teljesítményének romlása is tartozik. Pogány Ákos szerint fontos, hogy a kutatók minél jobban megértsék a jelenség következményeit, és időben felhívják a figyelmet az óvatosságra: „El tudunk képzelni egy olyan társadalmat, amelyben ilyen, valódi kommunikációra képtelen gyerekek éldegélnek egymás mellett elszigetelten? Szerintem az óvatosság senkinek sem árthat.”

Az eredmények rávilágítanak a digitális térhódítás árnyoldalaira, és sürgetik a szülői tudatosság növelését, hogy megelőzhető legyen a nyelvi képességek további romlása.

Címkék:
#Oktatás

További cikkek