Az OE-LOT lajstromjelű Bombardier Global 6500 típusú magángép a legmodernebb technológiával és rendkívüli luxussal van felszerelve. Ára 56 millió dollár, azaz 22 milliárd 120 millió forint - írta az Átlátszó.
Az OE-LOT és a NER kapcsolata
Az OE-LOT külsőre hasonlít a korábban Mészáros Lőrinc és más NER-közeli vállalkozók által használt OE-LEM jelzésű Bombardier Global 6000-re, de annál nagyobb hatótávolságú és korszerűbb modell. A gép a kanadai gyárból szeptemberben érkezett Európába, és azóta Budapest a bázisa.
A gép útvonaladatai és mozgása alapján egyértelmű, hogy nem bérelt járatról van szó. Az OE-LOT több alkalommal is heteket töltött külföldön az utasaira várva.
„Ez pedig egyértelműen azt mutatja, hogy nem egyszerű, alkalmi bérlésről van szó: a privát jetet ilyenkor a ’tulajdonos’ vagy hozzá köthető személyek használják” – olvasható az Átlátszó cikkében.
A gép kapcsolatba hozható Mészáros Lőrinccel, akinek helikoptere, az OE-XWY többször is szállított utasokat az OE-LOT-hoz a budapesti repülőtérre. Októberben például az OE-LOT Bordeaux-ba repült, ahol a Mészáros borászaként emlegetett Kalocsai László cége rendelkezik szőlőbirtokkal és szállodával. Novemberben a magángép egy hetet töltött a Dél-Afrikai Köztársaságban, míg korábban Dubajban várakozott több mint két hétig.
Technológiai csúcsmodell
A Bombardier Global 6500 a kategóriája egyik csúcsmodellje, amely akár 12223 km-t is megtehet egyetlen tankolással. A belső tér luxusát többek között díjnyertes Nuage ülőgarnitúra, 4K-s szórakoztató rendszer és szupergyors internet teszi különlegessé. A gép különleges szárnykialakítása a turbulenciák okozta rázkódásokat is jelentősen csökkenti, ezzel páratlan kényelmet biztosítva az utasoknak.
Rejtőzködés a radaron
Az OE-LOT útvonaladatait a legtöbb repülőgép-figyelő oldalon blokkolják, ami azt jelzi, hogy használói nem szeretnék, ha mozgása nyomon követhető lenne. Az ADS-B Exchange oldalon azonban még mindig hozzáférhetők az útvonalai, bár a gép egyedi HEX-azonosítóját egy korábban lezuhant helikopterről vették át, amely megnehezíti az azonosítást.
Mi lett az OE-LEM-mel?
Az OE-LOT érkezése előtt a NER-ben az OE-LEM lajstromjelű Bombardier Global 6000 volt ismert. Az Átlátszó szerint a gépet a Brit Virgin-szigeteken bejegyzett Starboard Aviation Holding Ltd. vásárolta, majd november végén eladta egy amerikai cégnek. Az OE-LEM amerikai lajstromjelzést kapott (N575BG), és azóta az Egyesült Államokban repül.
A vadonatúj OE-LOT azonban egyértelműen a NER-közeli szereplők érdekeltségébe tartozhat, és a mozgása is arra utal, hogy az ország legfelsőbb gazdasági és politikai szereplői használják. A luxusrepülő további útjai valószínűleg újabb kérdéseket vetnek majd fel a nyilvánosság előtt.