Idén a Lánchíd és Erzsébet híd közötti Duna-part is megújul: a Főkert beruházásában 8 fa ültetése mellett 365 négyzetméternyi biodiverz évelőfelület, párakapuk, automata öntözőrendszerek és árnyékolók kerülnek telepítésre. A rakpart teljes átépítésének tervezése is a végéhez közeledik, amely része a következő ciklus 300 milliárd forintos uniós fejlesztési csomagjának.
Zöldebb rakpart
A rakpart újabb szakaszán valódi, talajkapcsolatos fákat ültetnek. A legutóbbi, 2021-es átépítés során a pesti alsó rakparton 34 fa elültetése mellett gyalogos sétányt építettek a Margit híd és a Parlament között. Az idei projekt a Jane Haining rakpartot érinti a Lánchíd és az Erzsébet híd között.
A beruházás részletei
- Fák és évelőágyások: 8 kétszer iskolázott fa és biodiverz évelőágyás
- Párakapuk és öntözőrendszer: Tavalyi próbaév sikerére alapozva párakapuk és automata öntözőrendszer kerül telepítésre
- További fejlesztések: Napozószékek, árnyékolók, kerékpártámaszok és ivókutak telepítése
Az automata öntözőrendszer a korábban telepített 29 növényláda locsolását is megoldja. A zöldfelületi fejlesztések a meglévő burkolatba illeszkednek, annak helyreállításával.
A fejlesztések az útpálya és partél közötti sávban valósulnak meg, így a rakpart jelenlegi forgalmi rendjét nem érintik. A munkálatok ütemezetten, szakaszonként zajlanak, biztosítva a rakparti hajók megközelítését és a gyalogos áthaladást.
A rakpart zöldítésének következő lépése a budapestiek szavazatai alapján, a Közösségi Költségvetés és egyéb költségvetési források felhasználásával valósul meg. A projekt a 2022-es szavazási időszakban nyertes ötletek (pl. Több növényzet a belvárosban, Közterületi gyalogos terek árnyékolása, Több pad a közterületekre) összevont megvalósítása.
Projekt ütemezése és költségek
- Időszak: 2024. május 27. és augusztus 12. között
- Költségkeret: Bruttó 195 millió forint
A rakpart teljeskörű átépítésének tervei hamarosan elkészülnek, széleskörű egyeztetéssel civil és szakmai szervezetek bevonásával, mint például Magyar Autóklub, Város és Folyó Egyesület, Magyar Közlekedési Klub. A tervek a BKK Budapesti Közlekedési Központ megbízásából, az Európai Unió TOP Plusz Komplex Klímaadaptációs és Közterület-megújítási programjának finanszírozásában készülnek.
Ez a fejlesztés része annak a 300 milliárd forintos csomagnak, amely Budapest 2029-ig tartó fejlesztését biztosítja, és a város fenntartható, élhetőbb környezetét célozza meg.