Felére csökkent az autósiskolákba jelentkezők száma a drágulás miatt az egyik szakmai szervezet szerint - a gazdasági szempontból fontosabb nagykategóriákban pedig még ennél is rosszabb a helyzet. Manapság ahhoz, hogy valaki a nulláról indulva a kezébe vehesse a jogosítványát, nagyjából 400 ezer és 500 ezer forint közötti összeget kell kifizetnie.
Már ha nem bukik meg például a forgalmi vizsgán, és kell ismét órákat vennie, vizsgadíjat fizetnie. A Pénzcentrum által megkérdezett szakemberek szerint ráadásul minimálisan szükséges, 30 órányi oktatóval vezetés nem elég a sikeres vizsgához, minimum 45-50 órával érdemes számolni, amelyeknek a díja is megemelkedett.
Decemberben a KSH adatai szerint átlagosan 304 510 forintba került egy autóvezetői tanfolyam Magyarországon, ami 23,1 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ebben az alapköltségek vannak benne: a tanfolyam és a minimálisan szükséges, 30 órás vezetési óraszám. A vizsgadíj sincs benne – az is 35 ezer forint –, nincs benne az egészségügyi tanfolyam, az ottani vizsga sem.
A fentiekre legalább 50-60 ezer forintot kell rászámolni, hiszen kell orvosi alkalmassági, elsősegély-vizsga, és vizsgadíjakat is kell fizetni, könyvet, vizsgaprogramot sem árt vásárolni, ha fel akar készülni az ember rendesen. És ezen felül "ügyintézési költségként" nagyjából 20 ezer forintot szoktak felszámolni.
A statisztikák szerint ráadásul az alap vezetési óraszám sok esetben nem is elegendő a sikeres vizsgához. Általában 45-50 órányi vezetés hozza a vizsga eredményességét, azaz az embereknek nagyjából 15-20 órát még rá kell számolni, ha elsőre át szeretnének venni a forgalmi vizsgán.
Minden költség emelkedett, magasak az autójavítási díjak, az üzemanyagárak, így elkerülhetetlen volt az áremelés. Átlagosan 7500 forintba kerül ma egy óra vezetés, de ez térségenként eltérő lehet, Budapesten általában ennél drágább.
Ha tehát minden költséget összeadunk, ami ahhoz kell, hogy manapság valaki eljusson a nulláról a jogosítványig, az 500 ezer forint feletti összegbe kerülhet. És akkor még nem számoltuk bele a bukást és az azzal járó költségeket, ami azért nagy arányban előfordul.
„A brutális áremelkedést az autósiskolák a tanulók számában is megérzik. Az utóbbi időben mintegy 50 százalékkal visszaesett a jelentkező diákok száma, sokaknak okoz nehézséget kifizetni a jogsiszerzést. Ráadásul a gazdaság szempontjából fontosabb, nagykategória esetében mintegy 80 százalékkal kevesebben jelentkeznek C-s és D-s jogsit tenni, mint korábban” – állította Jovánovics János, a Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetségének elnöke.