Csütörtök hajnalban újraindult a közúti és vasúti forgalom Lengyelország és Belarusz között – jelentette be Donald Tusk lengyel kormányfő. A lépésnek hatalmas gazdasági jelentősége van, hiszen ezen az útvonalon bonyolódik le a Kína és Európa közötti vasúti kereskedelem döntő része - közölte a Portfolio.
Két hét kényszerszünet után
Varsó szeptember közepén zárta le az átkelőket, válaszul az orosz–belarusz közös hadgyakorlatokra, valamint azokra a drónincidensekre, amelyek során orosz gépek hatoltak be a lengyel légtérbe. A kormány akkor a biztonságot helyezte minden más szempont elé, most viszont úgy ítélte meg: a katonai manőverek lezárultával mérséklődött a közvetlen fenyegetés.
Gazdasági kényszer is közrejátszott
A döntés hátterében ugyanakkor nemcsak a biztonsági helyzet változása áll. A lezárás bénító hatással volt az áruszállításra: a fuvarozók és vasúttársaságok napok óta jelezték, hogy óriási veszteségeket okoz a fennakadás. A mostani nyitással a kormány saját bevallása szerint is a gazdasági érdekeket vette figyelembe.
Brüsszel is figyelt
Az Európai Bizottság már a múlt héten aggodalmát fejezte ki, mivel az EU és Kína közötti kereskedelmi kapcsolat egyik legfontosabb kapuját érintette a lezárás. Elemzők szerint egy hosszabb blokád súlyos ellátási lánc-problémákat okozott volna az egész kontinensen.
Hosszabb ideje feszült a helyzet
Nem előzmény nélküli a mostani krízis: Lengyelország 2021 óta fokozatosan szigorítja a belarusz határforgalmat, miután Minszket azzal vádolta, hogy migránsokat próbál átterelni a határon. A határ mentén acélkerítést építettek, katonai jelenlétet növeltek, sőt biztonsági zónát is létrehoztak.