A Szerencsejáték Zrt. támogatásokat kezelő cége, a Szerencsejáték Service Nonprofit Kft. 30 millió forintot fizetett ki a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítványnak (MTSZA) egyetlen egyperces videóinterjúért – derül ki a 24.hu által megszerzett szerződésekből. További 10 millió forintot egy szóbeli beszámolóra költöttek.
A videó végül a Duna TV Szerencseperc című műsorában jelent meg, de a költségvetés ennek ellenére is megdöbbentette a közvéleményt. A 24.hu szerint az alapítvány és az állami cég közötti szerződések pontos tartalma sokszor nem világos, a támogatások céljai és tényleges felhasználása több ponton is homályos maradt.
3 milliárd forint támogatás egy alapítványnak
A 2015 és 2024 közötti időszakban 1872 alapítvány, egyesület és cég kapott valamilyen formában támogatást vagy szponzorációt a Szerencsejáték Zrt.-től. Ezek közül a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány volt a legnagyobb kedvezményezett, amely a teljes támogatási keret 13 százalékát – összesen 3 milliárd forintot – kapta meg.
A támogatási gyakorlatot korábban az MSZP jogi úton próbálta átláthatóvá tenni. A párt több év pereskedés után részleges betekintést kapott a szerződésekbe, ezek alapján készült el a 24.hu összefoglalója.
A közérdekű adatok kiadását az alapítvány megtagadta, ezért az ügy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elé került, amely megállapította, hogy az MTSZA-nak nyilvánosságra kellene hoznia az adatokat. Ennek ellenére az alapítvány azóta sem tett eleget ennek a kötelezettségnek.
Megjelenések, amelyek milliárdokba kerülnek
A szerződések tanúsága szerint a támogatások jelentős része reklámcélokat szolgált, de ezek formája és hatékonysága megkérdőjelezhető. Néhány példa a szerződésekből:
-
250 millió forint a Csodás Magyarország című, 24 oldalas kiadvány 3,3 millió példányban történő legyártására.
-
180 millió forint azért, hogy a Szerencsejáték Zrt. logója 512 tévészpotban megjelenjen.
-
50 millió forint logómegjelenésekért a turizmus.com online felületein.
-
29,9 millió forint egy személyes interjú és az egyperces videó elkészítése kapcsán.
A projektekben a Lounge Design Kft. is feltűnik, amely Balásy Gyula érdekeltségi körébe tartozik, és rendszeresen nyer el milliárdos megbízásokat a kormányzati kommunikációban.
Az alapítvány vezetője, Princzinger Péter évente 21 millió forintos jövedelmet kap, míg a kuratórium 11 tagja – köztük Czene Attila olimpiai bajnok, Légli Ottó borász és Csapody Balázs vendéglátós – összesen 107 millió forintotvihet haza évente a testületben végzett munkájáért.