Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Kultúra

Leonardo szentpétervári Madonnái

10perc.hu/moszkvater.com
2020. 12. 24.
Leonardo szentpétervári Madonnái

A szentpétervári Ermitázs gyűjteményeiben több mint 3 millió műalkotás található, köztük Leonardo da Vinci közel 20 megőrzött festményéből kettő: a Madonna Benois és a Madonna Litta. Abban nincs vita, hogy a művészettörténet Madonna-alkotásainak egyik legszebb darabjai, ám az már régóta vita tárgya, hogy vajon hitelesek-e?

A legjelesebb középkori mesterek szinte mindegyike megfestette a kisdedet és édesanyját, Máriát. Maga a reneszánsz egyik legnagyobbja, Leonardo da Vinci sem volt ez alól kivétel, és mindkét ismert Madonna-festménye a szentpétervári Ermitázsban található. Ma a művészettörténet összesen 24 festményről tud, amit Leonardo nevéhez kötnek, és ezek közül mindössze 15-ről lehet teljes bizonyossággal kijelenteni, hogy az ő alkotása. A legtöbb alkotást a Louvre-ban láthatja a közönség, ahol összesen 5 festménye látható Leonardónak, míg a második legnagyobb gyűjtemény, két Leonardo-festmény az Ermitázshoz tartozik.

A Mester két Madonnája – a Madonna Benois és a Madonna Litta – a Régi, vagy Nagy Ermitázsban, a Leonardo da Vinci teremben van kiállítva, amely nemcsak a leglátogatottabb része a múzeumnak, hanem a hozzáértők szerint egy belsőépítészeti remekmű. Ez az a terem, ahol minden pillanatban van látogató, és aki egyszer is eljut az Ermitázsba, nem hagyja ki a két Madonnát a megnézendő műtárgyak köréből.




Mindkét festmény a Szűzanya és a Gyermek képe, címük tulajdonosainak vezetéknevét is viseli. Mindkettőnek megvan a maga története, miként került Oroszországba. Külön érdekességük, hogy amíg az egyik esetében – a Benois Madonna, vagy, ahogy másként nevezik, Madonna és gyermeke (1478) – fel sem merül más alkotóként, mint Leonardo, addig a másiknál – a Litta Madonna, más néven Madonna és gyermeke (1480-90) – már évszázadok óta zajlik a vita, vajon ténylegesen kinek a műve lehet.



Noha az Ermitázs és annak mindenkori vezetői egyértelműen azon az állásponton voltak és vannak, hogy a remekmű egyértelműen Leonardo munkája, a művészettörténészek egy része – köztük vezető brit Leonardo szakértő, Martin Kemp, oxfordi professzor és a Living with Leonardo című könyv szerzője – azt vallja, hogy a festmény csak részben a Mesteré. Mária fejét és a kép nagy részét vélhetően Leonardo alkotta, ám a csecsemő Jézust 1495 körül Leonardo egyik kedvenc tanítványa, Giovanni Antonio Boltraffio vitte vászonra, de legalábbis ő fejezte be. Olyanról is olvasni lehet a régi kutatásokban, hogy Marco d'Oggiono volt az, akinek a munkája révén lett kész a Madonna Litta. Cathy Locke díjnyertes képzőművész-festő és művészettörténész professzor szerint nem kizárt, hogy a festményt tényleg nem az 1482-től az Utolsó vacsora képén dolgozó Leonardo, hanem a mester felügyelete mellett Boltraffio fejezte be.

A teljes cikket a moszkvater.com oldalon lehet elolvasni.

Főkép forrása:
Ermitázs

További cikkek