Könnyen előfordulhat az, hogy a következő szankciós csomag olyan döntéseket fog tartalmazni Oroszország ellen, amihez nem kell minden tagállam beleegyezése, ugyanakkor kötelező lesz annak betartása minden EU-országnak.
Az orosz földgázszállítások leállítását, az erre vonatkozó hetedik uniós szankciócsomag mielőbbi kimunkálását szorgalmazta Zbigniew Rau lengyel külügyminiszter kedden Varsóban, osztrák hivatali partnerével közösen tartott sajtóértekezleten.
A lengyel kormány szerint a hetedik szankciócsomag tartalmazná az orosz földgázszállítások és petrolkémiai termékek importjának tilalmát, továbbá az összes orosz és fehérorosz bank kizárását a SWIFT globális elektronikus fizetési rendszerből.
A Gazprom orosz gázipari vállalat április 27-től leállította lengyelországi szállításait is, mert Varsó ragaszkodik a kétoldalúan aláírt szerződés minden pontjához, és nem hajlandó rubelben fizetni értük.
Alexander Schallenberg osztrák külügyminiszter az esetleges hetedik szankciócsomag kapcsán rámutatott: Ausztria rá van utalva az orosz földgázra, egyik napról a másikra nem megoldható az arról való leválás.
Az osztrák diplomácia vezetője "rendkívül nehéznek" nevezte a tengerrel nem rendelkező országok helyzetét. Egyúttal fontosnak találta az európai egység megőrzését a Moszkvával szembeni szankciócsomagok kidolgozásakor.
Az Oroszországgal szembeni gázembargó uniós elfogadása Magyarországot is rendkívül érzékenyen érintené. Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter múlt héten ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott, hidrogénbomba ledobásával érne fel a magyar gazdaságra nézve.
Hát még az milyen nagy mértékben érintené hazánkat, ha az Európai Bizottság importvám bevezetését rendelné el az orosz olajszállításokra. A Der Spiegel megtudta, a brüsszeli testület azóta vette elő az importvám ötletét, hogy Magyarország megakadályozta az olajembargó teljes körű bevezetését Oroszországgal szemben.
Hazánk ennek következtében továbbra is kapja az orosz olajat a Barátság vezetéken keresztül, mégpedig az Oroszországgal kötött eredeti megállapodás szerint. Ha az EU meghúzza az importvám bevezetését, olyan eszközhöz juthat, amellyel hosszú távon teljesen megakadályozhatja az Európába irányuló orosz olajszállításokat.
És ami rossz hír Magyarország számára: az Európai Miniszterek Tanácsa minősített többséggel dönthet a tarifáról, azaz még egy vétóval sem tudná ennek bevezetését megakadályozni a magyar kormány.