Takács Péter egészségügyi államtitkár a hétvégén Facebook-oldalán azt állította, hogy az előző kormányok egyetlen mentőautót sem cseréltek le, valamint ők emelték meg 10-ről 13 évre a járművek maximális életkorát. A Telex utánajárása alapján azonban az állítások egy része nem igaz.
Az előző kormányok is vásároltak mentőautókat
Bár igaz, hogy 2008 után 2011-ig nem érkezett új jármű az Országos Mentőszolgálathoz, korábban több száz mentőautót állítottak forgalomba:
-
2004-ben 260 Ford Transit és Mercedes Sprinter beszerzését indították el.
-
2005-ben 120 új mentőautót állítottak szolgálatba a sürgősségi betegellátás fejlesztése részeként.
-
2007-ben további 21 autót adtak át.
A Fidesz-kormány 2010 után valóban nagyszabású járműcserébe kezdett, 2010 és 2023 között több mint ezer új mentőautó állt szolgálatba, és ezzel jelentősen csökkent az átlagéletkor is.
A mentőautók korhatárát a második Orbán-kormány emelte meg
Takács Péter másik állítása, miszerint az előző kormányok emelték meg a járművek maximális életkorát 13 évre, szintén pontatlan.
Valójában 2011-ben a második Orbán-kormány módosította a szabályt, amikor tízről tizenhárom évre emelte a korhatárt. Az indoklás szerint erre azért volt szükség, mert az akkori állomány jelentős része elérte a tízéves kort, és háromszáz autót kellett volna egyszerre kivonni.
A változtatást akkor ideiglenesnek szánták, ám a mai napig érvényben van, vagyis a mentőautók jelenleg is legfeljebb 13 évesek lehetnek.
A valóság tehát az, hogy bár az elmúlt másfél évtizedben a mentőautó-állomány nagyrészt valóban a Fidesz alatt újult meg, Takács Péter állítása az előző kormányok felelősségéről nem felel meg a tényeknek.