Mai névnap:

Olyan szép, amilyen jó – Skoda Enyaq iV 80

10perc.hu/Kiss B. László
4 hete
Kiemelt kép: 10perc.hu

Nagyot lépett a Skoda az első elektromos szabadidő-autójával. A kényelmes, minőségi, nagy hatótávú Enyaq már a prémiumszintet karcolássza, sajnos ez az árában is meglátszik.

Valamiért kavics került a gépezetbe a németeknél, ami eddig elképzelhetetlen volt, az most bekövetkezett. A VW AG-nál a korábbiakban kínosan ügyeltek arra, hogy a Skoda nehogy olyan jó, magas színvonalú autó legyen, mint a cég kirakatmárkája, a Volkswagen.

Az új Skoda Enyaq iV 80-nal azonban megtört ez a séma, a csehek nagy elektromos szabadidőautója azon a szinten van, mint a német népautó. Ugyanakkor árban még mindig jobb, mint a wolfsburgi testvére. Az ugyanolyan osztályú és méretű crossover, a VW ID.4 például 3 millió forinttal többről indul.

Sokáig úgy tűnt, a villanyautók másságát azzal különböztetik meg a robbanómotoros kocsikétól, hogy rondábbak. Hosszan sorolhatnánk, mennyi csúf e-mobilt alkottak a világ gépkocsigyártói az elmúlt években. Aztán szerencsére mára valamelyest javult a kép, például a Skoda Enyaq dizájnban ott van a legjobbak között.


Az új Skoda Enyaq iV 80-nal azonban megtört ez a séma, a csehek nagy elektromos szabadidőautója azon a szinten van, mint a német népautó, Volkswagen    Fotó: 10perc.hu


Olyan sokat nem is kell ragozni, a cseh remek nagyságrendekkel jobban fest, karakteresebb, elegánsabb, szögletesebb formai elemekkel operál, mint a Volkswagen közepes méretű, UFO-s hangulatú villany SUV-ja. És mint tudjuk, a technika ugyanaz mindkettőben. Szóval, az ésszerűség és a szépség egyértelműen a Skoda mellett szól.

Akármilyen szögből is nézzük a 4,65 méteres Enyaqot, nagyon jól mutat, jók az arányai, bár talán szemből a legpofásabb a szigorú tekintetű lámpákkal. A nagy hűtőmaszk stílusos és jól néz ki, de funkciója nincsen, hisz ebben nem dízel- vagy benzinmotor dolgozik.

A visszafogott hűtési igényhez elegendő levegő egy szinttel lejjebb, a lökhárító alján áramlik be a rendszerbe. A kocsi hátulján már nincs embléma, kiírták a Skoda nevet, talán ezzel is hangsúlyosabban tudatni akarják az utca népével, hogy ilyet is tudnak már a csehek.

Tehát, a dizájnba nehéz belekötni, de nem ez a fő gond a wolfsburgi testvér számra, hanem hogy minőségben is arra a szintre jutott a Skoda, ahol a Volkswagen van. Az már a külső alapján is sejthető, hogy van tér bőséggel az Enyaqban. Elöl több mint 1,5 méteres a belső szélesség, gigászi a fejtér, a hátsó lábtér pedig limuzinokat idéző. Tágas, kényelmes autó ez, a komfortérzet benne pedig már-már audis. Az egyértelmű, hogy a VW szintéjén van, sőt, még felül is képes múlni. A felhasznált anyagok és az összeszerelés is kiváló, egyből otthon érzi magát az ember az Enyaqban.


Akármilyen szögből is nézzük a 4,65 méteres Enyaqot, nagyon jól mutat, jók az arányai     Fotó: 10perc.hu


Nagyon jó a minőségérzet benne, talán még sosem volt ennyire magas színvonalú egyetlen Skodában sem. A bőrfotelekben helyet foglalva elegáns lounge-érzés keríti hatalmába az utazót. Tesztautónkban az üléseken kívül a műszerfal jelentős részét és a középkonzolt is a finom bőrbe húzták be.

De nemcsak az utastér, a csomagtartó is hatalmas, konkrétan 585 literes, vagyis 42-vel nagyobb, mint a Volkswagen ID.4-é, és természetesen egyszerűen bővíthető. Az Enyaq szigorúan ötszemélyes, hétüléses változatot nem terveznek belőle, tehát a nagycsaládosok ne várjanak rá a kedvezmény miatt.

Szokatlan megoldás az egészen kicsi, 7 colos műszeregység a kormány mögött. A képernyő nagyjából akkora, mint az első okostelefonok kijelzője, s csak a főbb információk vannak a kis digitális monitoron. Tulajdonképpen ennél nagyobbra nincs is szükség, hisz rajta van minden hasznos adat. Csak hát nem ehhez voltunk szokva, kell némi idő mire elfogadjuk.


Nagyon jó a minőségérzet benne, talán még sosem volt ennyire magas színvonalú egyetlen Skodában sem     Fotó: 10perc.hu


A középső érintős kijelző azonban hatalmas, jól áttekinthető, de tabletszerű kialakítása miatt nem igazán sikerült varratmentesen integrálni a környezetébe. Erről aztán mindent lehet állítani, s meglehetősen ésszerű a működése is. Nagyon király, precíz szerkezet.

Amúgy már a beszállás is menő. Nem kell nyitogatni, elég kulccsal a zsebünkben odalépni, beülni a kormány mögé és rátaposni a fékre ahhoz, hogy az Enyaq máris menetkész legyen. Itt nem kell a start-stop gombot nyomkodni, elegendő egyszerűen csak D-be kapcsolni a váltót, és már indulhatunk is.

A Skoda Enyaq iV 80 a hátsó tengelyén hordja a 204 lóerős és 310 Nm nyomatékú motorját, amely 0-100-ra 8,5 másodperc alatt van, a végsebesség pedig 160 km/órában korlátozott. A számokból sejthető, megy mint a rakéta, a villanymotor miatt alapról érkező nyomatéktól dinamikusan rajtol.

Ráadásul öt különböző vezetési mód közül választhatunk. Természetesen Sportban kisebb a hatótáv, míg Ecóban a leggazdaságosabb. Nálunk 22 kilowatt körül volt az átlag áramfogyasztás 100 kilométeren, ami nem a legjobb, de télen azért sokat elvisz a fűtés. A kocsi hatótávja alapból 380 kilométer körüli, ami persze nagyban függ az évszaktól, a sebességtől, no és a sofőr lábától. A villanyos Skoda töltési ideje egy normál utcai töltőn nagyjából 4 óra.

Nem is vitás, az eddigi legjobb minőségű Skoda ez az Enyaq, és az egyik leginkább használható villanyautó. Népautó azonban nem lesz belőle, még nyugaton sem a magas ára miatt. Egy jobban felszerelt Enyaq már olyan szinten van, mint a hasonló méretű robbanómotoros német prémiumautók.


A képernyő nagyjából akkora, mint az első okostelefonok kijelzője, s csak a főbb információk vannak a kis digitális monitoron      Fotó: 10perc.hu


Műszaki adatok

Motor: elektromos

Teljesítmény: 204 LE, 310 Nm

Végsebesség: 160 km/h

Gyorsulás 0-100 km/óra: 8,5 s

Vegyes fogyasztás: 18,2 kWh/100 km

Hatótáv: 388 km

Alapár: 14 883 130 Ft

Tesztautó ára: 25 346 600 Ft


Külső: 5

Belső: 5

Ár/érték: 3


Előny/hátrány

+ Tetszetős forma, kellemes belső, kiváló minőség, utazási komfort, jó hatótáv

- Szerény végsebesség, csak 11 kW-os váltóáramú töltés, erős ár


Kapcsolódó galéria




Hirdetés
Hirdetés