393.90 Ft

370.49 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Interjúk

„Az emberek megértették, hogy miért fontos a téli gumiabroncs” – interjú Morenth Péterrel

10perc.hu/B. Molnár László
2020. 12. 03.
„Az emberek megértették, hogy miért fontos a téli gumiabroncs” – interjú Morenth Péterrel

A hideg hónapokban épp olyan megbízhatóan és biztonságosan közlekedhetünk az autónkkal, mint nyáron.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség ügyvezető elnöke szerint ehhez nem kell más, mint az autónk alaposan felkészítése a télre.

- Mielőtt rátérnénk a téli autózás örömeire és veszélyeire, tisztázzuk, mi is az Ön által vezetett szervezet, a Magyar Gumiabroncs Szövetség feladata?

- Szövetségünk 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkező nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat – az Apollo-Vredestein, a Bridgestone, a Continental, a Goodyear, a Hankook, a Michelin és a Pirelli – részvételével. A szövetség megalakulása óta tagja az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetségének (ETRMA), amely 4.400 vállalatot és 370 ezer foglalkoztatottat képvisel az Európai Unióban. Szervezetünk elsődleges küldetése, hogy képviselje a gumiabroncs-iparági szereplők törvényes érdekeit Magyarországon, továbbá segíti a hazai gyártókat és nagykereskedőket abban a törekvésükben, hogy az abroncsgyártással és -felhasználással kapcsolatos törvények, hazai és európai uniós szabályozások megfelelő szakmai felügyelet mellett készüljenek el. Általános célunk, hogy a gumiabroncs-iparról és a gyártott termékekről minél több hasznos ismeretet adjunk át a lakosság számára, tájékoztassuk az iparági szereplők tevékenységéről a gazdasági és politikai élet résztvevőit, valamint hozzájáruljunk egy megfelelő és globálisan is versenyképes jogi szabályozási környezet kialakításához.


- Milyen helyzetben van most Magyarországon az Önök által képviselt ágazat?

- A gumiabroncsipar a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata és a szövetség becslése szerint a magyar gumiabroncs-iparág a hazai GDP másfél-két százalékát állítja elő. Magyarországon az iparág fent említett hét vállalata négy hazai gyártókapacitással is rendelkezik, és folyamatosan fejleszt. Ám, nem tagadható, hogy a jelenlegi egészségügyi helyzet miatt kialakult válság ide is begyűrűzött. Ugyanakkor jó hír, hogy ennek ellenére működnek a cégek, még ha jelenleg kevesebb abroncsot gyártanak és értékesítenek is.



- Vélhetően, a hidegebb időjárás megérkeztével a téli gumiabroncs kifejezést rendkívül sokszor hallja, illetve használja Ön is mit gondol, a hazai autósok megértették ezen abroncsok használatának fontosságát?

- A hazai autóvezetők a téli gumiabroncsot jellemzően még mindig a „sokadik” helyre sorolják, amikor arról kérdezik őket, hogy mi a legfontosabb a biztonságos autózáshoz. Pedig a magyar éghajlati viszonyok között sajnos nincs kibúvó: téli abroncsok nélkül nincs biztonságos téli közlekedés. Ugyanakkor a statisztikák azt is jól mutatják, hogy egyre többen érzik az évszaknak megfelelő gumiabroncs fontosságát. Hogy ennek a közlekedésbiztonsági szakemberek kemény munkája áll a hátterében, vagy valamilyen személyes tapasztalat, azt nem tudjuk, ám nem is ez a lényeg, hanem az, hogy egyre többen közlekednek télen a kifejezetten erre az időszakra gyártott abroncsokkal.


- Ha már szóba került… Önt mi győzte meg a téli gumiszett használatáról?

- A saját tapasztalat, mint mindenkit. Anno egy rendőr ismerősöm mesélte, hogy évekkel ezelőtt a garázsából se tudott kiállni a nyári abroncsokkal. Akkor döbbent rá, mi a helyes megoldás, és még aznap felkerültek a téli abroncsok a kocsijára.



- Számos országban már jogszabály írja elő a téli gumiabroncsok használatát. Magyarországon mire várunk, mikor lépjük meg ugyanezt?

- Kétségtelen tény, hogy a téli abroncsok használatát számos európai országgal – mint Ausztria, Németország - ellentétben, nálunk még csak részben, azaz bizonyos időszakra vonatkozóan, tették kötelezővé. Ugyanis, például a lízingautók esetében a szerződéskötés egyik feltétele a téli-nyári abroncsok használata. De én azt vallom, az emberek ne csak azért cseréljék le télire a nyári szettet, mert azt jogszabály írja elő. Persze azt nem zárom ki, hogy valamikor, akár már a közeljövőben megszületik a törvényi háttere a téli abroncsok használatának.


- Noha már szinte mindenki betéve tudja, de vegyük át a leckét. Mikor kell abroncsot cserélni?

- A téli gumiabroncsot nem elsősorban a havas úton történő könnyebb haladásra találták ki, hanem arra, hogy a 7 °C-nál hidegebb aszfalton is kellő tapadást biztosítson. Ennek megfelelően alakították ki a mintázatát és az anyagának összetételét. Higgye el mindenki, nem a levegő hőmérséklete a mérvadó ilyenkor, hanem a talajé. Ráadásul, ha napközben netán emelkedne a hőmérséklet, a téli gumiabroncsok állaga akkor sem romlik. Ha a fent említett hőfok, avagy a napi átlagos 7 °C elérkezik, az azt jelenti, hogy ebben az esetben éjszaka és hajnalban minimum fagyközeli a hőmérséklet. Ne várjunk tovább, azonnal foglaltassunk időpontot egy szakembernél! Azt sem szabad elfelejteni, hogy a téli abroncsok esetén az ajánlott minimális profilmélység négy milliméter.



- Mekkora nyomás legyen az abroncsokban?

- A megfelelő érték az, amit az autó kézikönyvében, vagy jellemzően a vezető felőli első ajtó környékére ragasztott matricán tesz közzé a gépkocsi gyártója. A kis táblázatban eltérő értéket adnak meg egy-két utasra számítva, jól felpakolt kocsira, dízel- illetve benzinmotorra. Ajánlott legalább havonta egyszer ellenőrizni a guminyomást, és nem árt tudni, ha a nyomást meleg gumiabroncson ellenőrizzük, a gyártó által előírt számokhoz körülbelül 0,3 bar-t hozzá kell adni. Ami nagyon fontos, ha van pótkerekünk, azt se felejtsük ki az ellenőrzésből, nehogy egy váratlan kerékcserénél kínos meglepetés érjen bennünket.


- A pótkerék általában nyári, így adva van a kérdés, be kell-e szereznünk a téli szetthez is egy külön pótkereket?

- Normál esetben ez lenne a megoldás, ám az erősített oldalfalas defekttűrő pótkerék abroncsok esetében nem árt tudni a 80:80-as szabályt, azaz, ha felkerül az autóra, akkor maximum nyolcvan kilométert használhatjuk, maximum nyolcvan km/h-s sebességgel közlekedve. Teljes értékű pótkerék esetében nincs megkötés, illetve mankókeréknél csak a sebesség kerül maximalizálásra 80 km/h-ban. Jó tanács, hogy mindig az előírt maximális túlnyomás kerüljön a teljes értékű pótkerékbe.



- Beszéljünk az autósok körében egyre népszerűbb négyévszakos abroncsokról is. Ezek tényleg helyettesíthetik a hideg időben a téli gumiabroncsot?

- Ezt a fajta abroncsot mind a hét tagszervezetünk gyártja, és egyre szélesebb a kínálati palettájuk. Természetesen nem helyettesítheti a téli gumiabroncsot, viszont bizonyos kompromisszumok megkötése esetén nyugodtan használhatóak ezek az abroncsok. El kell fogadni, hogy vannak bizonyos korlátai, például télen nem érdemes olyannak használni, aki rendszeresen hajnalban indul el az autóval, vagy hegyvidéken lakik, és gyakran közlekedik hosszabb utakra autópályán. Ezt a gumiabroncsot azok válasszák, akik télen csak rövid utakat tesznek meg napközben, városban laknak, és alapvetően nem autóznak hosszabb távokat. A négyévszakos abroncs esetében ugyanazt a túlnyomást kell bennük alkalmazni, mint a téli/nyári abroncsokban. Fontos, hogy csak azt használjuk télen, amelyiken szerepel a három hegycsúcs hópihe, azaz az alpesi jel, mivel kizárólag ez alkalmas a téli közlekedésre.


- Sokak szerint az elektromos autóké a jövő. Új modellek új abroncsokkal…

- Bizony, az elektromos autókra másfajta abroncsok javasoltak, mint a hagyományos gépjárművekre. A villanyautókra való abroncsoknak a terhelhetősége nagyobb az esetleges nagyobb öntömegük miatt. Hibridekhez szintén létezik külön abroncs.



- A téli autózás egyik legnagyobb ellensége a kátyú…

- Ez sajnos így van, és a kátyúhelyzet nem nagyon javult az elmúlt időszakban a magyar utakon. Néhány jótanáccsal azért szolgálhatunk ebben az ügyben, annak érdekében, hogy az autósok elkerüljék a nagyobb bajt. Figyeljünk a vízzel kitöltött úthibákra, próbáljunk követni az előttünk haladókat, kövessük a nyomvonalukat. Ha pocsolyát látunk magunk előtt, inkább kerüljük ki, ugyanis menet közben lehetetlen megállapítani a pocsolya mélységét. Ha megoldható, haladjunk abban a sávban, amelyet a közvilágítás jobban megvilágít, illetve meg van tisztítva.


- Nincs valamilyen megoldás a kátyúkra?

- Az amerikaiak által már használt gumibitumen lehetne megoldás. Ebben az esetben a hulladékgumit belekeverik az aszfaltba, és azt terítve sokkal rugalmasabb lesz, mint a rendes aszfalt, ráadásul nem is merevedik el télen.


- Milyen jótanácsokat tud adni a téli autózással kapcsolatban?

- Például, ha a lehullott faleveleket még nem takarították el az útról, a szokottnál is óvatosabban vezessünk! Használjuk nappal is a tompított fényszórót, és az indulás előtt takarítsuk meg rendszeresen a felületét, mert egyrészt mi is láthatóbbá válunk, másrészt nagyságrendekkel növelheti számunkra a belátható útszakasz hosszát. Nem árt, ha zárjegesedést gátló sprayt is tartunk a táskánkban, illetve hasonlóan jó szolgálatot tehet az autónkban hordott jégoldó spray a szélvédő és a tükrök megtisztításában. Töltsük fel fagyálló folyadékkal az ablakmosó tartályát. Ellenőrizzük az olaj-, fékfolyadék, illetve a hűtőfolyadék szintjét, a fékek működését és az akkumulátor töltöttségét. És azt tartanám a legjobb megoldásnak, ha a tél beállta előtt az autóját mindenki el tudná vinni egy átvizsgálásra, lehetőleg valamelyik szakszervizbe.

Főkép forrása:
10perc.hu

További cikkek